Kampány a halfogyasztásra

 Nándor Róbert  |   2019. augusztus 23., péntek

Még mindig kevés halat eszünk – kampány is népszerűsíti a halfogyasztást. Van olyan ország, ahol tízszer annyi halat eszik egy ember, mint nálunk, miközben afrikaiharcsa-termelésben Európa elsők, pontyban a harmadikak vagyunk. Szeged nagyhatalom, a bajai halfesztiválon a bográcsok 40-50 százalékában a mi halunk rotyog. A hazai halfogyasztás egyharmada a karácsonyi ünnepekhez köthető, ugyanakkor fontos lenne, hogy hétköznapi táplálkozásunkba is beépüljön. A friss magyar hal egész évben rendelkezésre áll, ám legtöbbet fogyasztó országokhoz képest csak tizedannyi halat eszünk egy évben, és az európai fogyasztásnak is csupán a fele, harmada a mienk.

Pontyban jók vagyunk

Az agrártárca az ágazati szereplőkkel sokat tesz a fogyasztás ösztönzéséért, ennek egy fontos lépcsője volt, hogy 2018 év elejétől 27-ről 5 százalékra csökkentették az étkezési hal áfáját. Magyarországon több mint 25 ezer hektáron tenyésztenek halat, és ezek a külpiacokon is népszerűek – éves szinten 10 milliárd forintnyi édesvízi halat értékesítünk. A fő vevők közé tartozik Románia, Ausztria, Lengyelország és Németország. Hazánk az afrikaiharcsa-termelésben vezetőnek számít Európában, emellett pontyban Lengyelország és Csehország után ott vagyunk a dobogón.

Baján is rotyog a szegedi

– Kialakult már a fogyasztóközönsége, nagyon rövid a tenyészideje, 1 évesen már eléri a vágósúlyt, míg a szürke harcsához 2,5 fél év kell – védi meg egy kicsit az afrikait Sztanó János. A Szegedfish ügyvezetője hozzáteszi, náluk nincs, zárt rendszer és állandó 25 fokos víz kell hozzá. Nekik az őszi lehalászástól, október végétől április elejéig van ragadózó haluk, köztük szürke harcsájuk, ami finomabb, de az afrikait is jól el lehet készíteni.

Éves forgalmuk ötöde, negyede karácsonyra esik, a húsvét 8–10 százalék, és halfesztiválok is megdobják a fogyást. – A szegedire gyakorlatilag csak mi szállítunk, de a bajai bográcsok 40–50 százalékában is a mi halunk fő, már évek óta – mondja a szakember, hozzátéve, számos Duna-parti halászcsárdában is ott a Szegedfish. Megtudtuk, a szegedi fesztiválon körülbelül 20 tonna hal fogy, ennek a felét feldolgozottan kérik tőlük.

Kapj rá!

Ismert, hogy egy 2023-ig tartó, hétéves kampány indult a halfogyasztás népszerűsítéséért. A Kapj rá! kóstoltató roadshow már több tucat helyszínen jelentkezett, csak tavaly 1,5 millió embert értek el. A szám az idén tovább emelkedett, legutóbb például az augusztus 15–18. között rendezett debreceni Farmer Expón. Fő üzenet, hogy a hal egészséges, változatosan elkészíthető alapanyag és a kiegyensúlyozott táplálkozás része. Az Európai Tengerügyi és Halászati Alap (ETHA) és Magyarország finanszírozásával megvalósuló kampány honlapja a www.kapjra.hu oldal.

forrás: delmagyar.hu